Самонавчання в інтернеті від і до
В епоху 21 століття в інтернеті лежить величезна купа інформації, за допомогою якої можна вивчити практично будь-який навик: починаючи від приготування простих страв на вечерю, закачуючи поглибленням в якусь з професій
Я вивчаю дизайн, інші цікаві для мене теми вже 1. 5 року в інтернеті самостійно. За цей час я перелопатив багато матеріалу про те, а як же все таки вчитися правильно, як запам’ятовувати більше, як краще засвоювати. І в цій статті я хочу поділитися витягами знань та порад, які я для себе виділив
У цій статті я буду спиратися на вивчення UX/UI дизайну, але знання закладені в цій статті можна адаптувати і під інші напрями
Вступна частина
Розвиток мозку
Мозок це теж м’язи і процес поглинання інформації можна сприймати як спорт. Умовно якщо місяць на тренуванні ми робите жим 30кг, то через місяць зможете робити вже 40кг, і так по наростаючій. Так само і з мозком. Якщо ви візьмете відразу якусь складну тему для вивчення, швидше за все нічого не вийде
Починайте з малого. Наприклад я слухаю подкасти про дизайн і суміжні речі. Але я не конспектирую весь подкаст від і до, частіше за все у мене виходить конспект на кілька абзаців
Або наприклад прочитати легку статтю з цікавим фактом. Або подивитися коротке відео з корисною, але ємною інформацією. Не обтяжуйте себе відразу тоннами і тоннами інформації, починайте поступово
Баланс
Потрібно шукати баланс між навчанням і відпочинком, а не гробити весь свій вільний час. Ось тільки ваш відпочинок повинен покладатися на ваші почуття, а не на конкретну циферки. Аналізуйте під час навчання ваш стан, і тільки коли ви починаєте втомлюватися, то тоді робимо перерву. Якась неусвідомленість має бути. Якщо у вас буде визначено конкретний час, ви будете більше концентруватися не на навчання, а часу і думати, коли ж стрілка таймера дійде до кінця. Навіть якщо це 5-10 хвилин в день, якщо вам комфортно саме цей час, то краще такий, ніж ніяке
Після цього візьміть невеликий відпочинок. Тільки ковзанки в CS:GO не підходить для цього, не тільки тому що однією катки не буває. Зробіть дрібне справу по будинку: помийте посуд, приберіть робочий стіл або кімнату, можна помедитувати. Згодом поверніться до навчання і продовжите
Після декількох годин такого навчання нагородіть себе тим, чим подобається: подивіться фільм або серію нового серіалу, пограйте в улюблену гру
Суть в тому, що ми приділяємо навчанню не весь час, а час, який ми можемо приділяти. Мета шукати баланс, щоб навчання не обтяжувала, а й нові знання поступово приходили до нас
Концентрація
Багато говорять, зробіть для себе комфортне середовище для навчання, позбавтеся від сторонніх речей та іншого. Але пам’ятайте, ніщо і ніколи не буде ідеально, і часом будуть різні умови для навчання. Сьогодні ви сидите вдома в тиші і спокій і дивіться черговий курс, а вже завтра ви будете сидіти в шумному офісі
Потрібно вміти підлаштовуватися під ситуацію, якщо не виходить підлаштувати обстановку під нас. Розвивайте свою концентрацію. Прийшло повідомлення на телефон? Пофіг. Навколо вас шум? Теж пофіг
Особисто я за собою помічаю такі речі, як фізична закріплення за дією. Коли я думаю і у мене в голові відбувається штормінг ідей, я кручу спиннер або ніж метелика (тренувальний, щоб не відрубати пальці) і мені простіше концентрувати на думки. Слідкуйте за собою і подмечайте якісь деталі в навколишньому вас обстановці
Етапи навчання
Пошук
Перед тим як вивчати, нам треба знайти те, що ми будемо вивчати. Почнемо з початку: джерела інформації, і тут можна добре так розгулятися
- Відео на ютубі і інших відеохостингах
- Телеграм канали, вк групи, instagram акаунти
- Статті на різних тематичних сайтах та форумах
- Книги
- Подкасти
- Курси/Сливи
Скрізь знаходиться найрізноманітніша інформація, від простих порад і лайфхаков по роботі в програмах до матеріалів з поглибленням у вузьку тему
Щоб не заплутатися з самого початку у такому великому потоці інформації, його потрібно профільтрувати – підписатися тільки на потрібні і максимально корисні джерела. Не треба підписуватися на все і відразу, так ви створите лише видимість того, що ви щось навчаєте. Насправді ж, ви просто будете дивитися на великий обсяг інформації, і загубитесь у всьому цьому
Структура
Джерела інформації ми знайшли, відфільтрували їх, але що далі? Просто вивчати перший-ліпший матеріал не має сенсу, адже він вам просто не потрібен
Якщо ми говоримо про навчання, то завжди є відправна точка. Ви або новачок, який хоче спробувати себе в дизайні, для цього вам потрібно вивчати самі основи дизайну. Ви або вже усталений джун, яка хоче рости далі, заглиблюючись у більш тонкі моменти професії, для цього вам потрібно більше заглиблюватися в процеси і розбирати їх по шматочках. Або ж ще щось
Визначте самі для себе, що для вас є відправною точкою і на основі цього складіть свою програму навчання. Як це зробити?
Є парочка способів. Перший – подивіться самі популярні курси і на основі їх програми створіть свою програму навчання. Можна поєднувати кілька різних, головне дотримуватися поступовості. Другий – взяти скиллсет, благо їх на просторах інтернету багато, проаналізувати те, чого вам не вистачає, а що ви вже володієте добре і також скласти для себе програму
Планування та цілі
Так як ми займаємося самоосвітою, то і план, якого ми будемо дотримуватись нам потрібен. Нічого не вийде без плану, ви просто майже даремно витратите час і сили
Для початку зробіть собі розклад. Візьміть свою структуру навчання і розділіть її на тимчасові ділянки: 1 день ви повинні вивчити, у 2 день закріпити, за тиждень ви повинні пройти якийсь блок і зробити проект, за місяць ви повинні закінчити одну глобальну тему
Завжди беріть за основу велику мету, наприклад – вивчити тему UX дизайну. Далі вже ділите цю мету на блоки/спринти, де в кожному ви повинні вивчити кілька тем поглиблено і закріпити їх на практиці
Скласти розклад і дедлайни до навчання це легко, але от слідувати цьому розкладом і не переносити його важче, ніж здається. Тому нам на допомогу “зовнішні” дедлайни. Дедлайни, які ставить людина з поза і контролює вас
Вивчення
Нестримно споживати тонну інформації не вийде, потрібно її ще запам’ятати. Я для себе вивів таку штуку, якщо я бачу багато конспектів у себе (про це трохи пізніше), то я думаю, капець який розумний. Насправді не так. Велика кількість вивченої інформації не роблять вас розумнішим – її треба вміти відтворити без конспекту, відобразити на практиці, переказати комусь. Краще мати невелику базу знань, але яка відскакує від зубів, ніж величезну базу знань, яку весь час доводиться перечитувати. Не бійтеся повторювати один і той же матеріал, поки він не почне відскакувати від зубів
В допомогу вам – конспекти, ака саммари, ака вичавка. Хто як хоче, так і називає. Є безліч різних інструментів для ведення конспектів, але я вивів для себе два основних, які можуть працювати в купе: Notion і Obsidian
Notion – загальний інструмент для запису заміток, конспектів, структуризації знань. Тут можна створити одну або кілька табличок, поділити її на категорії і записувати кожен матеріал. Наприклад у мене таблиця влаштована так:
- Назва матеріалу
- Тип матеріалу
- Тема матеріалу
- Отримав я інсайт
Пристрій моєї таблиці
пристрій моєї таблиці
Obsidian – інтерактивна mind-карта, де всі об’єкти можуть взаємодіяти один з одним і створювати зв’язки. Цей інструмент я до кінця не вивчив, але сама задумка цікава. Якщо використовувати в купе з Notion, то тут можна вставляти лінки на базу знань в ноушен, а в обсидіан робити лінковку самих тим
Пам’ятайте, що конспекти ми пишемо не просто так. Ми робимо це для того, щоб ми могли повертатися до цього матеріалу в стислому вигляді і швидко відновити інформацію в своїй голові. Як би не хотілося, все можна вивчити на 100% і будуть моменти, коли якась інформація просто вилетить з голови
Засвоєння
Сама цікава і складна частина засвоїти отриману інформацію. Для початку треба познайомитися з такою базовою річчю, як крива забування
Крива забування
Згідно з дослідженнями а вже через годину після проходження матеріалу ти згадаєш лише 44% відсотка інформації, через тиждень всього 25%, а через місяць і зовсім менше 20% інформації. Для цього потрібно повторювати матеріал в 4 етапи
- Проходження матеріалу. Найчастіше між голів або ж в кінці матеріалу є питання. Якщо їх не робити, то буде губитися 60% інформації
- Повтори через день. Обговори з колегами або просто перечитай матеріал.
- Повтори через 2-3 тижні. Потрібно не просто повторити теорію, але і по можливості застосувати інформацію на практиці.
- Закріпи інформацію через 3 місяці. Через 3 місяці інформація вже буде частиною щоденних справ і залишиться тільки закріпити її
Повторювати матеріал теж потрібно правильно. показують, що просто перечитати матеріал недостатньо. Студенти, які тільки перечитували новий матеріал, виконували фінальний тест на 18-50%. Студенти, які ставили запитання та обговорювали завдання, показали результат від 30% до 75%
Сфокусоване і розсіяне стан мозку
Повторюйте матеріал не тільки в сфокусованому, але і розсіяному стані мозку. Сфокусоване стан це конспект, перегляд відео, фіксація ідей, уважне читання. Розсіяне це відтворення матеріалу у своїй голові, начерки по пам’яті, практична робота зі знаннями
Важливо не тільки знати інформацію, але усвідомлювати і розуміти його, вміти застосувати на практиці, пов’язати їх з іншими своїми знаннями воєдино
Відмінним способом запам’ятовування інформації є переказ іншій людині. Так, після переказу людина може задати питання, сказати що подобається, а що ні, що він зрозумів, а що ні. І ви зрозумієте, які знання ви засвоїли добре, а які ні
Другий мозок. Зеттелькастен метод
У цьому методі добре підходить програма Obsidian. Суть в тому, що після кожного вивченого матеріалу ділити теми на дрібні картки і записувати їх в Obsidian. У кожної картки ми створюємо своє посилання (тег). Бажано їх робити. При цьому важливо записувати нотатки своїми словами, переосмислювати отриману інформацію, а також замітка повинна бути невеликою
Перед створенням тега потрібно задатися двома питаннями
- у якому випадку я можу натрапити на цю замітку?
- коли мені знадобиться ця ідея?
Після збору великого кол-ва нотаток ми об’єднуємо їх в одну велику, з допомогою лінків. Будь-яка думка корисна в контекст іншої думки, тому пов’язуємо їх тегами між собою. Після такого у вас виходить велика база знань, де кожна замітка пов’язана з іншими і так до нескінченності. Ми асоціюємо нові знання зі старими, тоді у нас відкривається багато варіантів, щоб згадати ту чи іншу інформацію і застосувати її за новою
Емоційний резонанс
Найкраще наш мозок запам’ятовує емоційні для нас речі. Наприклад, ви краще запам’ятайте веселу тусовку на шкільній дискотеці, ніж роки правління Піпіна Короткого. До речі чому саме роки життя Піпіна Короткого я привів у приклад? Тому що це перше ім’я, яке спливло у мене в голові, тому що воно смішне. Ось яскравий приклад емоційного резонансу
Якщо немає очевидних емоцій, створіть їх самі. Якщо ви вивчаєте командний штормінг, то уявіть атмосферу офісу, де ви разом з командою обговорюєте ідеї. Спробуйте відтворити всі відчуття які зможете: голоси колег, запах свіжої кави, ваші дії. Чим більше деталей, тим більше буде і відчуття, отже і краще засвоїтися інформація
Висновок
Підбивши підсумки, хочу сказати що самонавчання це та річ, яка вимагає від вас максимальної зацікавленості і віддачі, адже якщо робити щось в пів сили, то нічого не вийде. Ви повинні захотіти займатися цим і отримувати від цього задоволення, що дасть більше ефективності в навчанні